اثرات ضد چاقی سیر سیاه

چاقی یک مشکل تهدید کننده برای سلامت عمومی مردم در همه جای دنیا حتی در کشورهای غربی و توسعه‌یافته است که منجر به سندروم متابولیک و بیماری‌های مزمن می‌شود. با ترکیبی از فعالیت بدنی و تعادل رژیم غذایی سالم بین مصرف انرژی و هزینه، می توان از چاقی جلوگیری کرد. توجه داشته باشید که چندین غذای کاربردی مانند: حبوبات (نخود فرنگی، عدس، باقلا)، تمشک سیاه، سیب، زغال اخته، سنجد تلخ، آرتیشو، آووکادو، انبه، سیر و سیر سیاه برای مبارزه با چاقی بسیار اثر بخش هستند. این مواد غذایی با استفاده از چندین مکانیسم از جمله القای سیری، کاهش اشتها، تنظیم متابولیسم چربی و ترموژنز (تولید گرما در بدن) به عنوان عوامل پیشگیری از چاقی و یا داروهای درمان چاقی شناخته شده اند. در بین آن‌ها سیر سیاه به عنوان یک عامل مهم کاهنده چربی و کاهش وزن شناخته می‌شود.

در سال ۲۰۱۵، مطالعه ای که توسط هکتار و همکارانش انجام شد، نشان دادند که رژیم غذایی با ۱/۵ درصد از عصاره سیر سیاه، نه تنها می‌تواند وزن را کاهش دهد، بلکه چربی ترانس را در یک نمونه با چربی بالا کاهش می­ دهد. علاوه بر این عصاره سیر سیاه دیس لیپیدمی (اختلال در سطح چربی­ ها)، ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا را نیز کاهش می ­دهد.

همچنین محققان دیگری اثر سیر سیاه را همراه با رژیم غذایی پرچرب بررسی کرده و مشاهده کردند که چربی کل، کلسترول و تری­ گلیسرید در سطح پلاسما کاهش و تراکم کلسترول لیپوپروتئین (HDL) افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که، درمان با سیر سیاه باعث کاهش، هم گلوکز و هم انسولین در سطح پلاسما در رژیم غذایی پرچرب می ­شود.

علاوه بر این، سئو و همکارانش دریافتند که عصاره سیر سیاه می ­تواند اثر ضد چاقی و کاهش کلسترول را، همراه با ورزش، در نمونه­ های حیوانی تقویت کند. در این مطالعه ترکیبی از سیر سیاه و ورزش تاثیر بیشتری در کاهش چربی احشایی، چربی اپیدیدیمال و وزن کبد به نسبت گروهی که ورزش به تنهایی داشتند، نشان داد.

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه