سیر سیاه و حساسیت

سیر سیاه و حساسیت

عنوان تحقیق: اثر ضدحساسیتی عصاره سیر سیاه  در سلول­های  RBL-2H3 و واکنش آنافیلاکسی پوستی منفعل در موش

 

نتیجه تحقیق: نتایج به دست آمده از این آزمایش نشان می­دهد که سیر سیاه با مکانیسم عمل ضد آلرژی خود که ممکن است شامل مهار Syk ، cPLA₂ ، ۵-LO و COX-2 باشد، پاسخ آلرژیک را مهار می­کند. با توجه به این نتایج و فعالیت­های ضد حساسیت مشاهده شده، سیر سیاه می­تواند به عنوان غذاهای کاربردی برای بیماری­های آلرژیک مفید باشد.

 

 منبع:

Jae-Myung Yoo ۱, Dai-Eun Sok, Mee Ree Kim. Journal of medicinal food. 2014 Jan;17(1):92-102.

 

 

 

 

نکاتی مهم دربارة اثربخشی سیر سیاه

  1. در قرن بیست و یکم میلادی، سیر سیاه تخمیری خوراکی را غذای سالم ممتاز و درجه یکی می‌دانند که اثربخشی بالایی در تقویت سیستم ایمنی دارد و خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد پیری آن نیز زبان‌زد است.
  2. داروهای شیمیایی، پرتودرمانی یا جراحی تنها روش‌های درمان بیماری‌ها نیستند. بیماری‌ها را می‌توان با تکیه بر هم‌افزایی ۱۴ نوع ایمونوسیت (سلول­های ایمنی بدن) موجود نیز درمان کرد. داروهای شیمیایی، پرتودرمانی و جراحی فعالیت این ۱۴ نوع ایمونویسیت را متوقف یا حذف می‌کنند.

ایمونوسیت‌های مد نظر عبارتند از (نمودار زیر):

 

 

 

  1. مقایسه گارلیسین ، اِس-آلیل‌سیستئین (SAC) و اِس-آلیل‌مرکاپتوسیستئین (SAMC): مشخص شده است که بوی منحصر به فردی که پس از شکستن سلول‌های سیر خام به مشام می‌رسد، نتیجه وجود ترکیب مؤثری به نام گارلیسین (آلیسین هم نامیده می‌شود) در این گیاه است. گارلیسین نوعی ترکیب گوگرددار فرار و به‌شدت ناپایدار است. تشخیص این ترکیب در پلاسما، حتی بعد از مصرف سیر خام، غیرممکن است. خواص داروشناختی و ویژگی‌های خاص گارلیسین پژوهش­گران را بر آن داشته است تا به فکر راه‌هایی برای تولید این ترکیب باشند.

 

  1. با مصرف سیر سیاه، از خواص آنتی‌اکسیدانی آن بهره‌مند می‌شویم. طی فرآیند مصرف اکسیژن، حداقل ۳ درصد از اکسیژن جذب‌ شده در بدن به اکسیژن فعال یا همان رادیکال‌های آزاد تبدیل می‌شود. فشار خون بالا، مصرف خوراکی‌های حاوی افزودنی، استعمال مواد مخدر و دخانیات، آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای اشعه فرابنفش و پرتودرمانی رادیواکتیو از جمله عواملی هستند که به افزایش سریع‌تر رادیکال‌های آزاد منجر می‌شوند و سلول‌های سوماتیک و سلول‌های خون سراسر بدن و همچنین پروتئین‌ها، لیپیدها و ژن‌های عامل ایجاد سرطان، پیری، فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های عروقی و… را اکسیده می‌کنند.

 

  1. سه عامل اصلی مرگ ‌و‌ میر در دنیا عبارتند از: سرطان، بیماری‌های سیستم قلبی عروقی و بیماری‌های سیستم عروق ‌مغزی. مهم‌ترین عامل ایجاد این بیماری‌ها آلودگی خون و آرتریوسکلروز است که به دلیل تولید مقادیر بالای رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد می‌شوند. نقل است «انسان وقتی پیر می‌شود که عروق خونیش پیر شوند». یک ضرب‌المثل قدیمی دیگر هم می‌گوید، «اگر بتوانید عروق خونی لطیف و ظریف‌تان را تمیز نگه دارید، به زندگی جاودانه دست خواهید یافت.

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه