نحوه آشپزی با سیر سیاه

نحوه آشپزی با سیر سیاه

نحوه آشپزی با سیر سیاه

سیر معمولی که به طور خام خورده و یا در پخت غذاها از آن استفاده می­شود دارای طعم و بوی تندی است و همچنین بخاطر طبع گرمی که دارد ممکن است برخی افراد نتوانند از آن استفاده کنند، اما سیر سیاه وقتی خورده می­شود طعم شیرین و ملایمی دارد و به ندرت مانند سیر خام اثرات حساسیتی برای سیستم گوارشی ایجاد می­کند. همچنین سیر سیاه در مقایسه با سیر معمولی کاربردهای بیشتری دارد.

 

امروزه سرآشپزهای بزرگی در دنیا سیر سیاه را به عنوان یک ماده فوق­العاده در آشپزخانه­‌هایشان دارند و برای طعم بهتر غذاها از فرآورده­های مختلف سیر سیاه به صورت ترکیب اصلی غذا و یا به صورت چاشنی در پخت انواع گوشت، مرغ و ماهی، تا روی سبزیجات بخارپز شده و استیک­‌ها از آن استفاده می­‌کنند، زیرا سیر سیاه به غذا­ها مزه دلچسب­تر و لذیذتری می­‌بخشد.

 

قرن­‌هاست که سرآشپزهای کره­ای و به دنبال آن سرآشپزهایی در چین، ژاپن، استرالیا، آمریکای شمالی و سایر کشورها از سیر سیاه در آشپزی خود استفاده می­‌کنند. حتی سرآشپز بزرگی مانند «تونی پانتا» در استرالیا، از سیر سیاه در مرکز همایش­‌های بین المللی در سیدنی استفاده و این ماده با ارزش را به نمایندگان سراسر دنیا معرفی کرد. در رستوران­‌های ملبورن استرالیا سرآشپزها، خیلی زیاد از سیر سیاه استفاده می­‌کنند و آن را در لیست بهترین غذاهای خود قرار می­‌دهند.

سیر سیاه را می­توان به اشکال مختلف: سیر سیاه کامل، پودر سیرسیاه، پوره سیر سیاه، انواع سس­‌های سیر سیاه و حتی ترشی و شربت آن نیز استفاده کرد. سیر سیاه را بخاطر بافت نرم و طعم شیرینی که دارد در هر مرحله از پخت می­توان به غذا اضافه کرد. حتی پودر سیر سیاه هم یک چاشنی بی­‌نظیر در انواع سوپ، سالاد، سس‌­ها و برای پاشیدن روی غذاهایی مانند نودل، برگر و تخم مرغ است. شما می‌توانید به عنوان یک میان وعده مقوی و خوشمزه سیر سیاه را در ترکیب با انواع دسرها و نوشیدنی­‌ها به کار ببرید.

 

در اینجا چند قانون کلی برای استفاده از سیر در پخت و پز آورده شده است و شما خواهید آموخت که چگونه از سیر سیاه در تهیه غذاهای اصلی گرفته تا دسرها و نوشیدنی­‌های مختلف استفاده کنید.

۱- حفظ مزه طبیعی غذاها:

سیرسیاه به شکل پوره و در غذاهایی با طعم طبیعی مانند سس مایونز، سس­های با پایه خامه، سس گوجه­‌فرنگی، سوپ­‌ها، کره‌­ها و نان­‌ها به کار برده می‌­شود.

۲- تولید مزه ترش و اسیدی:

سیر سیاه در ترکیب با انواع سرکه مخصوصاً سرکه بالزامیک بسیار خوش طعم می­‌شود. شما می­توانید پوره سیر سیاه را با سرکه بالزامیک ترکیب کنید و با کم کردن اسیدیته سرکه یک سس خوش طعم ساخته، در آشپزی از آن استفاده کنید. ترکیب پوره سیر سیاه با سرکه سفید و روغن زیتون یک سس خوش طعم برای انواع سالاد است.

۳- طعم شیرینی بهتر:

سیر را به صورت پوره یا خرد شده به شربت افرا، عسل، آگاو و… اضافه کنید. می­توانید این سس شیرین را روی بستنی، پای یا کیک­‌ها ریخته و سرو کنید.

۴- برای طعم بهتر:

اگر در غذایتان از سیر سیاه استفاده کنید و غذای شما یک روز زودتر از موعد تهیه ­شود، سیر سیاه باعث می­‌شود که غذای شما طعم فوق­العاده­ای به خود بگیرد. پس می­‌توانید در تهیه انواع سالادها و سس­‌ها برای ساندویج از آن استفاده کنید.

۵- تکمیل­‌کننده طعم غذای شما:

همه­‌ی ما بارها غذاهایی را پخته­ایم که انگار چیزی کم دارد و طعم و مزه آن دلخواه ما نیست. شما می­توانید دفعه بعد چند حبه سیرسیاه به غذایتان اضافه کنید. خب حالا مشکل حل شد!

 

در این فصل چندین دستور پخت از صبحانه و غذاهای اصلی گرفته تا دسر و انواع نوشیدنی­‌ها با سیر سیاه آورده شده است. برای اینکه بتوانید با نحوه طبخ غذاهای بیشتری با سیر سیاه آشنا شوید، می­توانید به سایت Blackgarlic.ir مراجعه کنید و از طعم دلچسب غذاهایتان لذت ببرید.

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه