تاریخچه سیر سیاه

سیر سیاه تاریخچه ­ای قدیمی دارد، و چندین داستان برای پیدایش آن وجود دارد که احتمالا همه واقعی هستند.

تولیدکنندگان سیر برای حفظ صحیح برداشت محصول خود و افزایش مدت ذخیره آن باید روش های خلاقانه­ ای پیدا می­ کردند. اگر سیر چندین هفته در محیط گرم و مرطوب باقی بماند، حبه های سیر، سیاه رنگ می ­شوند. اما این ظاهر سیاه رنگ سیر به معنی خراب و فاسد شدن آن نیست.

این فرآورده ساده “سیر سیاه” نامیده شد که در واقع کشاورزان، با قرار دادن سیر در این محیط خاص، شرایط را برای واکنش میلارد مهیا می ­کردند.

یک کشاورز پرورش دهنده سیر در انگلستان، در سال ۲۰۰۹ ادعا کرد که، از دستور ۴۰۰۰ ساله کره­ ای برای تهیه سیر سیاه استفاده کرده است.

شواهد نشان می­ دهد که  قرن­ هاست در آسیا برای اهداف آشپزی و دارویی از سیر سیاه استفاده می­ شده است. البته کاملاً مشخص نیست که سیر سیاه از چه مدت قبل در آسیا بوده است. برخی ادعا می­ کنند که قرن­ ها حتی هزاران سال است که که خانواده های کره ­ای، ژاپنی و تایلندی از این ماده غذایی به عنوان یک چاشنی مواد غذایی استفاده می­ کردند، در حالی که برخی دیگر گفتند که این یک اختراع در سال­ های اخیر است.

در سال ۲۰۰۴ یک مخترع کره ­ای دستگاهی را برای تهیه سیر سیاه اختراع و بیان کرد: “مهم نیست آنچه شما شنیده ­اید، سیر سیاه جزو غذاهای سنتی کره نیست … من آن را تولید کردم و سه روش برای فرآیند اختصاصی خود دارم.” که بر اساس گزارش­ های قبل به نظر می­ رسد، اختراع این شخص کره ­ای فقط برای فرآیند تخمیر سیر بوده است و برای تولید خود سیر سیاه نبوده است.

promaweb
ارسال دیدگاه