کاربرد سیر سیاه در آشپزی

امروزه سرآشپزهای بزرگی در دنیا سیر سیاه را به عنوان یک ماده فوق ­العاده در آشپزخانه­ هایشان دارند و برای طعم بهتر غذاها از فرآورده­ های مختلف سیر سیاه به صورت ترکیب اصلی غذا و یا به صورت چاشنی در پخت انواع گوشت، مرغ و ماهی، تا روی سبزیجات بخارپز شده و استیک ­ها از آن استفاده می ­کنند، زیرا سیر سیاه به غذا­ها مزه دلچسب­تر و لذیذتری می­ بخشد.

قرن­ هاست که سرآشپزهای کره ­ای و به دنبال آن سرآشپزهایی در چین، ژاپن، استرالیا، آمریکای شمالی و سایر کشورها از سیر سیاه در آشپزی خود استفاده می ­کنند. حتی سرآشپز بزرگی مانند «تونی پانتا» در استرالیا، از سیر سیاه در مرکز همایش­ های بین المللی در سیدنی استفاده و این ماده با ارزش را به نمایندگان سراسر دنیا معرفی کرد. در رستوران­ های ملبورن استرالیا سرآشپزها، خیلی زیاد از سیر سیاه استفاده می ­کنند و آن را در لیست بهترین غذاهای خود قرار می­ دهند.

سیر سیاه را می­ توان به اشکال مختلف: سیر سیاه کامل، پودر سیر سیاه، پوره سیر سیاه، انواع سس ­های سیر سیاه و حتی ترشی و شربت آن نیز استفاده کرد. سیر سیاه را بخاطر بافت نرم و طعم شیرینی که دارد در هر مرحله از پخت می­توان به غذا اضافه کرد. حتی پودر سیر سیاه هم یک چاشنی بی­نظیر در انواع سوپ، سالاد، سس­ ها و برای پاشیدن روی غذاهایی مانند نودل، برگر و تخم مرغ است. شما می­ توانید به عنوان یک میان وعده مقوی و خوشمزه سیر سیاه را در ترکیب با انواع دسرها و نوشیدنی­ ها به کار ببرید.

در اینجا چند قانون کلی برای استفاده از سیر در پخت و پز آورده شده است و شما خواهید آموخت که چگونه از سیر سیاه در تهیه غذاهای اصلی گرفته تا دسرها و نوشیدنی­ های مختلف استفاده کنید.

۱- حفظ مزه طبیعی غذاها: سیر سیاه به شکل پوره و در غذاهایی با طعم طبیعی مانند سس مایونز، سس ­های با پایه خامه، سس گوجه فرنگی، سوپ­ ها، کره­ ها و نان­ ها به کار برده می­ شود.

۲- تولید مزه ترش و اسیدی: سیر سیاه در ترکیب با انواع سرکه مخصوصاً سرکه بالزامیک بسیار خوش طعم می ­شود. شما می­ توانید پوره سیر سیاه را با سرکه بالزامیک ترکیب کنید و با کم کردن اسیدیته سرکه یک سس خوش طعم ساخته، در آشپزی از آن استفاده کنید. ترکیب پوره سیر سیاه با سرکه سفید و روغن زیتون یک سس خوش طعم برای انواع سالاد است.

۳- طعم شیرینی بهتر: سیر را به صورت پوره یا خرد شده به شربت افرا، عسل، آگاو و… اضافه کنید. می ­توانید این سس شیرین را روی بستنی، پای یا کیک­ ها ریخته و سرو کنید.

۴- برای طعم بهتر: اگر در غذایتان از سیر سیاه استفاده کنید و غذای شما یک روز زودتر از موعد تهیه ­شود، سیر سیاه باعث می­شود که غذای شما طعم فوق­ العاده ­ای به خود بگیرد. پس می ­توانید در تهیه انواع سالادها و سس ­ها برای ساندویج از آن استفاده کنید.

۵- تکمیل کننده طعم غذای شما: همه­ ی ما بارها غذاهایی را پخته ­ایم که انگار چیزی کم دارد و طعم و مزه آن دلخواه ما نیست. شما می­ توانید دفعه بعد چند حبه سیرسیاه به غذایتان اضافه کنید. خب حالا مشکل حل شد!

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه