سیر و سیستم قلب و عروقی

در بسیاری از دستورالعمل های غذایی در سراسر جهان سیر از جایگاه ویژه ای به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی برخوردار است. سیر از عطر و طعمی قوی و تند برخوردار است و می تواند تقریبا عطر و طعم هر غذایی را بهبود ببخشد.

این در شرایطی است که فواید و خواص سلامت سیر به واقع شگفت انگیز هستند. اخیرا، پژوهشگران تایید کرده اند که سیر توانایی نابودی باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک هایی را دارد که سالانه جان افراد بسیاری را می گیرد.

مطالعات مختلف نشان داده اند که سیر می تواند به آرامش و گشاد شدن سرخرگ ها، پیشگیری از لخته شدن خون، بهبود گردش خون و کاهش کلسترول کمک کند.

مطالعات متعدد نیز نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی سیر می‌توانند به کاهش فشارخون و کلسترول و مهار پلاکت‌ها کمک کنند. علاوه بر این، شواهد حاکی از آن است که سیر در بهبود اکسیژناسیون شریانی مؤثر است و از این طریق، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی را کاهش می‌دهد (بوردیا و همکاران، ۱۹۹۸، ۱۹۹۶).

اندازه‌گيري ميزان هموسيستئين كل پالسما يک ابزار كارآمد در تشخيص ايسكمي‌هاي قلبي در بيماران ديابتي است. شایع‌ترین علت افزايش سيستئين، كاهش فولات و ويتامين‌هاي B6 و B12 دريافتي به صورت اكتسابي مي‌باشد. از آنجا كه سير، ويتامين‌هاي B6 و B12 را به صورت تركيبات آمينواسيدي DAS،SAMS، دي‌اتيل دي‌سولفايد و دي‌پروپيل دي‌سولفايد دارد، خوردن آن مي‌تواند در كاهش سطح پالسمايي هموسيستئين مؤثر باشد (فخار و همکاران، ۱۳۹۶).

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه