تاریخچه سیر در ایران باستان

در تاریخچه سیر نخستین اشاره به آن را در اثری مربوط به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پیدا می­ کنیم، که از مردم ایران و سرزمین های اطراف آن بر جای مانده است. آن­ها از سیر به عنوان یک ماده غذایی استفاده می­ کردند. ایرانیان سیر را می­ خوردند، تا از بدن خود در برابر انواع بیماری­ ها محافظت کنند. در ضمن این گیاه را به شکل چای دم می­ کردند و آن را برای از بین بردن تب­ های عفونی و اسهال می­ نوشیدند. علاوه بر آن از سیر برای از بین بردن ورم­ های دردناک استفاده می­ کردند.

همچنین اسناد دیگری از بررسی‌های باستان‌شناسی در ایران نشان می­ دهد که، مردمان شهر سوخته در ۵۰۰۰ سال پیش در رژیم غذایی خود در کنار دیگر مواد خوراکی طبیعی و سالم از سیر فراوان استفاده می­ کرده‌اند. ایرانیان همیشه سیر را گیاهی مقدس می ­دانستند.

از روایات چنین برمی‌آید که ایرانیان در یکی از جشن ­های باستانی خود که «سیرسور» یا «جشن سیر»  نام داشت و پیش و پس از اسلام در نواحی مختلف ایران در روز چهاردهم دی ماه برگزار می‌شد، از سیر استفاده می­ کردند و خوردن سیر در این جشن، سنتی همگانی بوده و جنبه نمادین داشته است. زرتشتیان با سیر خوراکی غذایی به نام «سیر و سدو»  Sirosedow درست می‌کردند که از ترکیب سیر و گیاه سداب (Ruta graveolens) و روغن کنجد و سرکه و پیاز و نان تهیه می‌شده است.

مصرف سیر در سفره غذایی ایرانیان جایگاه خاصی داشته و همراه با سیر، خوراکی­ هایی از سبزی و گوشت می­ خوردند تا «اندوه و بیماری­ ها» را از خود دور کنند و خود را «شفا» بخشند. به نظر می­ رسد که مردم با این تجربه، برای در امان ماندن از بیماری­ ها از جمله کاهش چربی خون، همراه با غذای خود سیر مصرف می­ کردند. سیر همچنین یکی از اجزای اصلی سفره هفت‌سین ایرانیان است. سیر را با انگیزه به این که نشانی از تندرستی و پاکی درون و برون انسان، و دوری از پلیدی و ناراستی است در سفره هفت‌سین قرار می­ دهند.

«حکیم ابوعلی سینا» یکی از بزرگترین پزشکان و اندیشمندان معروف ایرانی، که در قرن دهم بعد از میلاد زندگی می­ کرد، معتقد بود که سیر گیاهی گرم و خشک است و آن را “اکسیر حیات” نامیده که در درمان بسیاری از بیماری­ ها مفید است. همچنین «محمد زکریای رازی» یکی دیگر از پزشکان معروف ایرانی مزایای زیادی برای مصرف سیر بیان کرده است و برای درمان بیماری­ هایی مانند: رفع دردهای مزمن، رقیق کردن خون، برطرف کردن عطش زیاد و جلوگیری از قولنج، از سیر استفاده می­ کرده است.

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه