سیر و تجمع پلاکت ها

پلاکت‌ها سلول‌های کوچک دیسکی شکل تخصص یافته ای هستند که در خون یافت می‌شوند. وظيفه اصلي پلاكت‌ها، حفظ هموستاز عروق خوني و بند آمدن خون بعد از آسیب‌دیدگی عروق خوني مي‌باشد.

پلاکت‌ها در تشکیل لخته های خونی دخیلند و زمانی لخته‌های خونی به وجود می‌آید که پلاکت‌ها تجمع می یابند و به هم می‌چسبند. بنابراین، تجمع پلاکت‌ها می‌تواند جلوی جریان خونی را که به سمت قلب و سایر اندام‌های حیاتی بدن در حرکت است بگیرد و به بروز مشکلاتی همچون حمله قلبی و سکتة مغزی منجر شود.

بر اساس مطالعات متعدد، مصرف سیر بر کاهش تجمع پلاکت ها در عروق خونی و به دنبال آن کاهش شکل‌گیری لخته‌های خونی، اثرات موثری دارد. همچنین، فعاليت ضدپلاكتي سير به دليل تركيبات سولفور بيشتر، بسیار زیاد مي‌باشد. علاوه براين، تركيبات غيرسولفوري ديگري در سیر مانند کوئرسیتین و کلروژنین B، نيز فعاليت ضدپلاكتي دارند.

همچنین با بررسی سایر مطالعات پزشکی انجام شده در مورد سیر، می توان به این نتیجه رسید که سیر در جلوگیری از لخته شدن خون مفید است، ولی برای این که اثر رقیق کننده داشته باشد با به طور بالقوه اثر داروهای ضد انعقادی را افزایش دهد باید به طور منظم و  با نظر پزشک مصرف شود.

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه