تاثیر سیر سیاه بر سلامت کلیه ها

کلیه یکی از مهمترین ارگان‌های بدن است و از اصلی‌ترین وظایف آن بیرون راندن مواد زاید تولید شده بر اثر متابولیسم یا مواد خورده شده، می‌باشد. کنترل حجم و ترکیب مایعات بدن نیز از کارکردهای کلیه می‌باشد. قسمت عمده حفظ تعادل بین میزان دریافت و میزان دفع در مورد آب و تقریباً تمام الکترولیت‌های بدن بر عهده کلیه‌ها می‌باشد.

کلیه‌ها مهم‌ترین وظیفه خود را با تصفیه پلاسما، بسته به نیازهای بدن انجام می‌دهند. کلیه‌ها با دفع مواد ناخواسته توسط ادرار، بدن را تمیز کرده و مواد مورد نیاز را به خون بازمی‌گردانند. گاهی اوقات عدم کارکرد صحیح کلیه یا وجود سموم خارجی، موجب سمی شدن کلیه‌ها می‌شود.

کولیستین یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های گرم منفی، استفاده می‌شود، اما چون سمیت کلیوی ایجاد می‌کند استفاده از آن محدود می‌باشد. به عبارتی، کولیستین باعث افزایش سطح نیتروژن اوره و کراتینین در سرم خون می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام شده عصاره سیر سیاه، مانع از افزایش سطح این مواد در اوره و خون می‌شود. سیر سیاه همچنین، سطح بیومارکرهای تنش اکسیداتیو مانند: ۸-هیدروکسی دئوکسی گوانوزین و مالون دی آلدئید را کاهش و سطح آنزیم‌هایی مانند: سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز را که مانع از التهاب کلیه می‌شوند و نقش آنتی‌اکسیدانی دارند، افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که سیر سیاه از کلیه در برابر سمیت ناشی از کولیستین محافظت می‌کند و مانع از آسیب بافت کلیوی می‌شود.

 

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه