سیر سیاه و مبارزه با رشد سرطان

سرطان، که به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ در جهان شناخته شده ‌است، نوعی بیماری مرتبط با رشد کنترل ‌نشده یا غیر عادی سلول‌ها و یا بافت‌های بدن ما است. با افزایش تعداد شواهد گزارش شده برای اثر ضد سرطان سیر سیاه در دهه های اخیر، برخی محققان پیشنهاد کردند که سیر سیاه می تواند به عنوان یک محصول مفید در رژیم غذایی برای پیشگیری و درمان سرطان ها از سرطان معده تا سرطان خون مورد استفاده قرار گیرد. مکانیسم اثر ضد سرطانی سیر سیاه در انواع مختلفی از  بیماری های سرطانی شامل القاء آپوپتوز، توقف چرخه سلول و مهار رشد و تهاجم تومور می باشد. نتایج بررسی­ های منظم محققان، که در “مجله بین المللی داروهای پیشگیری کننده” منتشر شد، نشان داد که مصرف سیر سیاه به طور معکوس با سرطان در ارتباط است. پس از بررسی بیست و پنج مطالعه، که بر روی بروز سرطان و استفاده از سیر متمرکز شده بودند، مشخص شد که، بیشتر نتایج حاصل از مطالعات انسانی، حیوانی و آزمایشگاهی همخوانی دارند.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر در سال ۲۰۱۴ نشان داد که عصاره سیر سیاه تخمیری قادر به از بین بردن موثر رشد سلول­ های سرطانی روده بزرگ است. به طور مشابه، نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر حاکی از این است که سیر سیاه تخمیری باعث کاهش رشد و گسترش سلول­ های سرطان خون نیز می­ شود. محققان معتقدند اثرات ضد سرطانی سیر سیاه بخاطر ترکیبات آنتی­ اکسیدانی آن است. به ویژه، ترکیبات فنولیک سیر سیاه که نسبت به سیر خام به طور قابل توجهی بیشتر است.

ترکیبات سیر سیاه به کاهش تومور مارکرها (تومور مارکر ماده موجود در خون، ادرار و یا در بعضی از بافت­ های بدن است که در صورت ابتلا به بیماری سرطان می‌تواند افزایش یابد.) مرتبط بوده و مانع افزایش رادیکال ­های آزاد شده، و به جلوگیری از رشد و گسترش سلول­ های سرطانی در بدن کمک می ­کند.

همچنین بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه‌ای همه‌گیرشناختی در چین، میزان بروز سرطان‌های معده، مری و روده بزرگ در مناطقی که ساکنانش عادت به مصرف سیر تازه و سبزیجات مشابه (تره‌فرنگی، پیازچه، پیاز چینی و …) دارند سه برابر کم‌تر از مناطقی است که ساکنانش این سبزیجات را مصرف نمی‌کنند. سبزیجات متعلق به سرده پیاز حاوی ترکیبات متعددی هستند که می‌توانند جریان تولید و تکثیر سلول‌های سرطانی را کنترل و مهار کنند.

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه