آنچه كه در ارتباط با آنتي اكسيدانها بايد دانست

آنچه كه در ارتباط با آنتي اكسيدانها بايد دانست

مواد حاوی آنتی‌اکسیدان بالا  یا آنچه كه در ارتباط با آنتي اكسيدانها بايد دانست

امروزه مصرف زياده از حد غذاهاي آماده، تنقلات پركالري و فاقد مواد مغذي از يكسو، و عدم مصرف ميوه و سبزيجات تازه به مقدار كافي از سوئي ديگر، شرايطي در جامعه حاكم كرده كه بيماريهایی مانند سرطان، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سكته مغزي، آلزايمر، آرتريت روماتوئيد (دردهاي مفصلي)، ديابت نوع ۲ و كاتاراكت (آب مرواريد) روزبه‌ روز افزون‌تر مي‌شود،

كه مواد آنتي اكسيداني در پيشگيري از اين بيماري‌ها نقش به سزائي دارند. پس بد نيست بدانيم چه ميوه‌ها و موادي خواص آنتي اكسيداني دارند و چه موادي باعث افزايش ترشح هورمون ملاتونين در بدن مي‌شوند تا با مصرف آنها در بهبود و پيشگيري از بيماري‌هاي ذكر شده بالا قدمي برداشته باشيم.

آنتي اكسيدان‌ها شامل يك سري مواد مغذي از جمله ويتامین ‌ها و املاح معدني در مواد غذائي هستند. آنتي اكسيدان‌هاي اصلي در مواد غذايي شامل بتاكاروتن (پيش ساز ويتامين A) كه در ميوه‌جات تازه و نارنجي رنگ، ويتامين C كه در ميوه‌ها به خصوص انواع مركبات، ويتامين E كه در روغن‌هاي گياهي (مانند روغن زيتون، كانولا) و انواع مغزدانه‌ها (مانند گردو و بادام) و مواد معدني مانند روي و سلنيوم كه در مواد غذائي چون گوشت سفيد (مرغ و ماهي و انواع غذاهاي دريائي) و مغزدانه‌ها يافت مي‌شود.

همه اين آنتي اكسيدانها باعث تخريب راديكال‌هاي آزاد مي‌شوند و از تخريب ديواره عروق جلوگيري مي‌كنند.هر چند كه همه مواد غذايي ذكر شده در بالا، داراي خواص آنتي اكسيداني هستند ولي در بعضي از آنها ميزان درصد تركيبات آنتي اكسيدانی بيشتر از بقيه است كه مي‌توان به ميوه‌هائي چون انار، آلبالو، انگور قرمز، توت قرمز، آب پرتقال و سبزيجاتي چون گوجه‌فرنگي، پياز، كرفس، سير، كلم بروكلي و مواد غذائي چون انواع ماهي و ميگو و نوشيدني‌هایی چون چاي سبز اشاره نمود.

خاصيت آنتي اكسيداني ميوه انار و همچنين خواص ضد توموري پوست آن از جمله فوايد اين ميوه هستند كه خاصيت آنتي اكسيدانی پوست و قسمتهاي سفيد داخل اين ميوه زياد مي‌باشد. پس در تهيه نوشيدني‌ها و دسرهاي حاوي انار سعي كنيد قسمت‌هاي سفيد آن را هم مصرف نمائيد.

از جمله هورمون‌هائي كه در بدن نقش آنتي اكسيداني دارد مي‌توان به هورمون ملاتونين اشاره نمود. هورمون ملاتونين از چشم سوم يا غده صنوبري در مغز ترشح مي‌شود كه به تنظيم خواب و بيداري اشخاص كمك مي‌كند؛

اين هورمون به عنوان يك آنتي اكسيدان قوي و جمع كننده راديكال‌هاي آزاد، داراي نقش حفاظتي براي سلول‌هاي عصبي (نورون‌ها) است و تا حدودي وجود اين هورمون مي‌تواند در بهبود ضايعات عصبي و پيشگيري از ايجاد آنها مؤثر باشد.

با مصرف ميوه‌هائي چون آلبالو، گيلاس و انگور قرمز ميزان هورمون ملاتونين در بدن افزايش مي‌يابد كه قدرت آنتي اكسيداني هورمون ملاتونين بيشتر از قدرت آنتي اكسيداني ويتامين های C، E، و A است.

چون اين هورمون هم در فاز آبي و هم در فاز چربي محلول مي‌باشد در صورتيكه ويتامين های EوA محلول در چربي و ويتامين C محلول در آب است، پس افزايش و توليد ملاتونين بيشتر در بدن باعث افزايش ميزان آنتي اكسيدان در بدن و كاهش ريسك ابتلاء به بيماري‌ها مي‌شود.

پس با توجه به مطالب ذكر شده فوق، به توصيه‌هاي زير عمل نمائيد تا با رعايت اين موارد، مواد آنتي اكسيداني بيشتري را به بدن برسانيد و از بروز بيماري‌هاي مهلكي چون سرطان، بيماري‌هاي قلبي – عروقي، سكته مغزي و … بيشتر در امان باشيد.

 

  • خود را به استفاده بيشتر از روغن زيتون و سير در تهيه غذاها عادت دهيد

  • روزانه همراه غذا يك عدد پياز خام ميل نمائيد

  • روزانه حتماً ميوه‌جات و سبزيجات تازه مصرف نمائيد

  • كودكان خود را بجاي استفاده ازتنقلات فاقد مواد مغذي (چيپس، پفك و …) به استفاده از انواع مغز دانه‌ها (گردو، بادام و …) و ميوه‌جات تازه عادت دهيد

  • تا حد امكان كمتر غذاهاي آماده مصرف كنيد

  • به غذاهايتان سويا نيز اضافه نمائيد

  • و در نهايت اينكه تا حد امكان غذاهائي كه حاوي آنتي اكسيدان بيشتري هستند، بيشتر مصرف نمائيد

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه