جایگاه ایران در تولید سیر و میزان تولید سالانه

کشور چین با تولید بیش از ۲۱ میلیون تن سیر اولین کشور تولید کننده این محصول در دنیا می باشد. کشور چین با این تولید انبوده ۸۰ درصد کل سیر تولیدی جهان را به خود اختصاص داده است. بعد از کشور چین ، کشورهای هند و بنگلادش هر کدام با تولید ۱٫۴ میلیون تن و ۳۸۱ هزار تن در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
کشور ایران نیز با تولید ۵۴ هزار تن در رتبه ۲۵ دنیا قرار دارد. بین همسایگان ایران ترکیه، ازبکستان و پاکستان تولید بیشتری نسبت به ایران دارند.
ایران در گذشته یکی از صادرکنندگان سیر به کشورهای اروپایی بوده اما به علت بی‌توجهی به این محصول امروز سایر کشورهای جهان مانند چین، کره، اسپانیا، مصر، تایلند، آرژانتین و آمریکا با عملکرد و تولید بالای این محصول و ارائه به موقع به بازار جزو صادرکنندگان اصلی این گیاه هستند.
کشورمان سالانه حدود هزار تن سیر به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار دلار به کشور‌های آذربایجان، بلغارستان، عراق، روسیه، آلمان و امارات متحده عربی صادر می‌کند.
در نقاط مختلفی از ایران مانند استان‌های خراسان، همدان، سمنان، مازندران، خوزستان، هرمزگان، مرکزی و سایر نقاط، کشاورزان به کشت گیاه سیر پرداخته‌اند اما سیرهای محلی همدان، اهواز، مازندران و مشهد از معروفیت بیش‌تری برخوردارند و استان همدان در تولید سیر رتبه اول کشور را دارد.

استان همدان با سطح دو هزار و ۴۰۱ هكتار اراضی زیركشت سیر خشك و تولید سالانه ۴۰ هزار ۴۴۶ تن رتبه نخست تولید سیر خشك را در كشور به خود اختصاص داده است.استان‌های دیگر معمولا سیر تولیدی خود را به صورت سبز و برای تازه‌خوری در بازار عرضه می‌کنند اما استان همدان بیشتر تولیدش را به صورت سیر خشک عرضه می‌کند. وجود کشاورزان توانمند، تولید ادوات مکانیزه سیر در استان همدان و استقبال از کشت مکانیزه و کیفیت بالای سیر از مزیت‌های استان همدان در کشت این محصول است که باعث شده سیر همدان شهرت جهانی پیدا کند.
مناطق طارم (استان زنجان)، دزفول، استان‌های مازندران و گیلان در فصل بهار سیر برداشت می‌کنند و استان‌های همدان، آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی تولیدکننده تابستانه سیر در کشور هستند.
سیر محصولی است آبی که به صورت پاییزه و در اواخر شهریور تا اواخر مهر کشت شده و در صورت کمبود بارندگی آبیاری می‌شود اما در مقایسه با سایر محصولات سبزی و صیفی محصول کم‌آب بوده که با توجه به محدودیت منابع آبی، توسعه کشت این محصول مورد توجه قرار گرفته است.
طول دوره رشد سیر از مرحله کاشت تا رسیدگی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز است و مطلوب‌ترین آب و هوا برای کشت این محصول در پاییز، زمستانی نسبتا سرد با پوشش مناسب برف، بهاری بارانی و روزهای تابستانی گرم و آفتابی با شب‌های خنک است.
ماندگاری بالای سیر همدان به صورت خشك، و قابلیت قابل توجه آن در مصارف صنایع تبدیلی و صنایع غذایی، جایگاه خاصی را در كشور به خود اختصاص داده است.

کلیدواژه : سیرسیر سفید
promaweb
ارسال دیدگاه