سیر و فشار خون

بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به پر فشاری (هیپرتانسیون؛ hypertension) یا افزایش فشار خون هستند که اصطلاحا به آن «فشار خون بالا» هم گفته می شود. علائم فشار خون،به طور معمول قابل مشاهده نیستند و ممکن است تا سال ها در بدن پدیدار نشوند و حتی بعد از پدیدار شدن این علائم به بیماری های دیگر نسبت داده شوند.

 اکثر افراد نمی توانند افزایش فشار خون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشار خون معمولا با نشانه ای همراه نیست. فشار خون بالا احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد. بنابراین با کنترل مرتب فشار خون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

شواهد به‌دست‌آمده از بعضی از کارآزمایی‌ها نشان‌دهنده تأثیر مثبت سیر بر کاهش فشارخون، یکی دیگر از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی، است. برای مثال، مطابق یافته‌های مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در نشریه پژوهش‌های پرفشاری خون، چاپ شده است، مکمل‌های حاوی سیر، که دارای مکانسیم آزادسازی زمان‌بندی‌شده هستند، به کاهش معنادار فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کمک می‌کنند و عصاره سیر نیز سبب کاهش معنادار فشارخون سیستولیک می‌شود.

همان‌طور که اختلاف‌نظرها درباره تأثیر مصرف سیر بر کنترل چربی‌های خون زیاد است، دربارة تأثیرات دقیق مصرف این گیاه بر فشارخون نیز با اختلاف‌نظرهای زیادی روبرو هستیم. برخي مطالعات نشان داده‌اند كه كاهش فشارخون ممكن است نتيجه اثرات ريلكسيشن ماهيچه‌هاي صاف باشد؛ از سويي ديگر، بر اساس مطالعات، سير به طور غيرمستقيم بر گشادكنندگي عروق تأثير دارد و با نيتريک اكسيد و سولفيد هيدروژن كه از عوامل گشادكنندگي عروق هستند، مرتبط است.

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه