سیر سیاه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

جلوگیری از ابتلا به کرونا با سیر سیاه

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی و در صنعت داروسازی دیده می‌شود، هنوز هم استفاده از مواد غذایی گیاهی یا داروهای گیاهی یکی از اثربخش‌ترین اقدامات در مقابل بیماری‌هاست.

یکی از این مواد غذایی گیاهی، سیر سیاه است که از قدیم در آسیای شرقی تولید می‌شد. این ماده از همان ابتدا در برنامه غذایی اکثر مردمان این نواحی به چشم می‌خورد و حالا چند سالی است که به مرحله تولید انبوه رسیده است و در اختیار بیشتر کشورهای دنیا قرار دارد. در این مطلب با سیر سیاه بیشتر آشنا شده و از خواص مختلف آن به ویژه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا صحبت می‌کنیم.

 

سیر سیاه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

 

سیر سیاه چیست و چگونه تولید می‌شود؟

سیر سیاه مستقیما از سیر معمولی تولید شده و ترکیب شیمیایی خاصی در این تبدیل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این تبدیل از آن جهت اهمیت دارد که باعث می‌شود سیر سیاه ضمن حفظ خواص سیر معمولی، خواص بسیار بیشتری نیز نسبت به آن ارائه کند.

برای تولید سیر سیاه، سیرهای تازه را برای تخمیر در محفظه‌های مخصوصی قرار می‌دهند که دارای دو ویژگی مهم می‌باشند:

  • دمای محفظه باید بین ۶۰ الی ۹۰ درجه سانتیگراد باشد.
  • رطوبت محفظه نباید از رنج ۷۰ الی ۹۰ درصد عبور کند.
  • سیر تازه در این محفظه‌ها پس از گذشت ۲ الی ۳ ماه به سیر سیاه تبدیل می‌شود.

سیر سیاه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

مزه سیر سیاه به چه صورت است و چه بویی دارد؟

حتما با خورد سیر تازه به صورت خام به تندی بیش از اندازه آن پی برده‌اید. اما در سیر سیاه این تندی به صورت کامل از بین رفته و باعث شده است این نوع از سیر طعم کاملا شیرینی داشته باشد. نکته بسیار مهم‌تر در مورد این نوع از سیرها، بدون بو بودن آن‌هاست. بوی بد سیر تازه همیشه یکی از دلایل دوری کردن از مصرف آن به حساب می‌آید ولی خوشبختانه در سیر سیاه این مشکل به صورت کامل برطرف شده است.

 

 

سیر سیاه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا
سیر سیاه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

سیر سیاه چه تاثیری در عدم ابتلا به کرونا دارد؟

همانطور که می‌دانید داشتن سیستم ایمنی قوی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کرونا را تا حد زیادی کاهش دهد. یکی از اصلی‌ترین خواص سیر سیاه، بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن است. این قدرت، به خصوص خود را در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها نشان می‌دهد. و از آنجایی که کووید ۱۹ نیز یک بیماری ویروسی است، با خوردن سیر سیاه می‌توان ضمن بالا بردن قدرت ایمنی از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

خواص و ویژگی‌های سیر سیاه:

همان‌گونه که در ابتدای متن نیز گفته شد، سیر سیاه خواص بیشتری نسبت به سیر سفید دارد. برخی از منابع این خواص را تا ۱۰ برابر بیشتر می‌دانند که عدد قابل توجهی است. با این حال برخی از این خواص به شرح زیر می‌باشند:

ضد سرطان: رشد بی‌وقفه سلول‌های سرطانی و ایجاد تومورهای مختلف، به کمک سیر سیاه قابل کنترل است. نکته بسیار مهم در این مورد، تاثیرگذاری سیر سیاه بر روی بیشتر سرطان‌هاست.

انرژی‌زا بودن: مصرف سیر سیاه با ایجاد و آزادسازی میزان قابل توجهی انرژی همراه است. به همین جهت برخی از ورزشکاران سیر سیاه را به همراه وعده‌های غذایی خود قبل از تمرین مصرف می‌کنند. این خاصیت انرژی‌زا بودن باعث می‌شود، مصرف سیر سیاه قبل از خواب توصیه نگردد. چرا که با مصرف این ماده غذایی قبل از خواب، دچار بی‌خوابی خواهید شد.

کاهش‌دهنده وزن: برای کاهش وزن باید از روش‌های عملی مثل ورزش کردن به همراه برنامه‌های غذایی استفاده کرد. یکی از موادی که می‌تواند در رژیم غذایی یک فرد برای لاغر شدن به صورت دائمی دیده شود، سیر سیاه است که یک لیپید برجسته به حساب می‌آید.

 

سیر سیاه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

 

افزایش سلامت پوست و ضد چین و چروک: سیر سیاه دارای خاصیت کلاژن‌سازی بسیار بالاست. از این رو می‌توان به کمک آن سلامت پوست را تامین کرده و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی مختلف جلوگیری کرد.

مناسب برای بیماران کلیوی: از آنجایی که سیر سیاه ماده‌ای ادرار آور است و حاوی مقدار کافی پتاسیم می‌باشد، می‌تواند به درمان یا جلوگیری از پیشرفت انواع بیماری‌های کلیوی کمک کند.

کاهش استرس و فشار عصبی: مطالعات مختلف نشان می‌دهند مصرف مستمر سیر سیاه تا حدود زیادی در کاهش استرس و فشارهای عصبی موثر است. به جهت آنکه سیر سیاه می‌تواند فرآیند خواب را بهبود ببخشد، مطمئنا در کنترل اضطراب‌های رایج بسیار کارآمد می‌باشد.

 

 

آنتی‌بیوتیک و ضد قارچ: به دلیل فراوان بودن «اس الیسیستین» در سیر سیاه، از این ماده گیاهی می‌توان به عنوان یک آنتی‌بیوتیک و ضد قارچ قوی نام برد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی: تنظیم فشار خون دیگر ویژگی برجسته سیر سیاه می‌باشد. همانطور که می‌دانید بیشتر بیماری‌های قلبی به دلیل فشار خون بالا ایجاد شده یا این بالا رفتن فشار می‌تواند آن‌ها را تشدید کند. با استفاده مستمر از سیر سیاه می‌توان به راحتی فشار خون را کنترل نموده و از انواع بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد.

بهترین روش استفاده از سیر سیاه چیست؟

در بیشتر کشورهای دنیا معمولا سیر سیاه در اول صبح با شکم خالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از ۱ الی ۳ بوته سیر سیاه در ابتدای روز برای رسیدن به تمامی خواصی که گفته شد کفایت می‌کند. ضمن آنکه می‌توان سیر سیاه را به صورت چاشنی و طعم‌دهنده در وعده‌های غذایی (به غیر از شام به جهت انرژی‌زا بودن) نیز مورد استفاده قرار داد.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

سیر سیاه نمی‌تواند به تنهایی برای تمامی بیماری‌ها و مشکلات بدن معجزه کند. اما چیزی که مشخص است، خواص بی‌نظیر این ماده غذایست که با مصرف مستمر آن می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. به نظر می‌رسد پس از مشورت با یک متخصص تغذیه و تایید او، بتوانیم با خیال آسوده‌تری سیر سیاه را در رژیم غذایی خود قرار دهیم. به خصوص در این زمان که برای از بین بردن و ریشه‌کن کردن بیماری‌هایی نظیر کرونا، بیشتر از قبل به سیستم ایمنی قوی نیازمندیم.

واحد تحقيق و توسعه کارخانه برنا کامبوچا
ارسال دیدگاه